Slow fashion - Balancekunst i en modefokuseret verden

Slow fashion - Balancekunst i en modefokuseret verden - Önling

Önling’s mission er at designe og producere dit yndlingstøj – dvs. det tøj du elsker, og som du tager på igen og igen, fordi det er lavet af naturlige materialer og ikke går af mode.

Vores mission er lavet med udgangspunkt i en passion for at ændre på vores allesammens vaner som forbrugere – en passion for at skabe bæredygtig mode og for at gøre op med den brug-og-smid-væk mentalitet, som desværre hersker i vores del af verden.

Som sådan er det en mission vi er glade for, og som gør os stolte af at gå på arbejde hver dag. Men hvis man ser helt nøgternt og forretningsmæssigt på den, er den ikke særlig god. For den siger noget om, at man hellere skal købe lidt men godt, og at tøj skal laves i god kvalitet og med et klassisk snit, så det kan holde længe.

woman wearing Önling sustainable fashion chabel scarf with stripes and my favourite sweater

Dermed fjerner vi en stor del af indtjeningsgrundlaget for vores egen forretning, da vi undlader at oversælge varer til kunder, som ikke har brug for det. Vi vil hellere sælge én god cardigan til en kunde end tre dårlige og vi vil til hver en tid anbefale en kunde at lade være med at købe vores tøj, hvis hun reelt ikke har brug for det.

"Vi vil hellere sælge én god cardigan til en kunde end tre dårlige..."

Desuden går vores mission om slow fashion stik imod mentaliteten i den traditionelle modebranche, som prædiker nyt, nyt, nyt. Nye farver, nye snit, nye mønstre, nye materialer - og helst minimum 4-6 gange om året. I Danmark køber vi i snit 16 kilo nyt tøj om året, og hvert år ryger 90.000 tons tøj i skraldespanden selvom størstedelen af det ikke er slidt og stadig kan bruges. Med den hastighed er vi alle sammen med til at hæve efterspørgslen enormt, og med den følger en øget produktion, høje affaldsbjerge, et stort spild og et øget pres på vores klode.

Vi forstår godt at mennesket til stadighed har et behov for at pynte sig og at det kan give glæde og forhøjet selvværd at købe nyt modetøj. Men før du haster ud og køber den sidste nye trend – velvidende at de dér culottebukser er gået af mode igen om 2 måneder – så spørg lige dig selv: Har jeg virkelig lyst til det her stykke tøj? Bliver det mit nye yndlingstøj? Eller køber jeg det bare fordi det er på mode? Bliver jeg et bedre menneske af, at være med på den sidste trend, eller vil jeg hellere spare miljøet for endnu et stykke modetøj?

"Har jeg virkelig lyst til det her stykke tøj?
Eller køber jeg det bare fordi det er på mode?" 

Hvis du derimod kan forlænge levetiden på det enkelte stykke tøj i dit klædeskab, ved at vælge slow fashion du elsker at gå i og bruge det til det er slidt op og dermed købe mindre, kan du som enkeltperson virkelig være med til at gøre en forskel.  

Lotte Ronan, Medstifter af Önling